LT EN
VŠĮ "Actio Catholica Patria"
Smalininkų g. 9
LT-44295 Kaunas
info@patria.lt
+370 600 19550

Prisiminus vasarą - projekto "Maistas gali daugiau!'' interviu su visuomenės sveikatos specialiste

Prisiminus vasarą - projekto "Maistas gali daugiau!'' interviu su visuomenės sveikatos specialiste

 

giedre.jpg (thumb, 120x160)

Kauno raj. Visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos priežiūros specialistė

Giedrė Vladičkaitė

 

A.: Prisistatyk, kas tokia esi ir ką dirbi. Šiek tiek gali trumpai papasakoti apie Kauno raj. visuomenės sveikatos biurą ir jo veiklą, ką pati dirbi.

Giedrė: Esu Giedrė Vladičkaitė, visuomenės sveikatos priežiūros specialistė. Dirbu Kauno rajono visuomenės sveikatos biure. Pagrindinė mano veiklos kryptis – vaikų ir jaunimo sveikata, nes dirbu visuomenės sveikatos priežiūros specialiste Kauno rajono Raudondvario gimnazijoje.

Pagrindinis biuro veiklos tikslas – rūpintis Kauno rajono gyventojų sveikata, vykdyti visuomenės sveikatos priežiūrą, siekiant mažinti gyventojų sergamumą ir mirtingumą, gerinti gyvenimo kokybę, teikiant kokybiškas visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas. Biuro veikla susijusi su visuomenės sveikatos stiprinimu, mokymų organizavimu, visuomenės sveikatos propagavimu, visuomenės sveikatos stebėsena, sveikos gyvensenos skatinimu, psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija, fizinio aktyvumo bei sveikos mitybos skatinimu, vaikų ir jaunimo sveikatinimo priemonių organizavimu ir įgyvendinimu, bendruomenės dalyvavimo skatinimu ir įtraukimu į visuomenės sveikatos stiprinimo veiklą.

 

A.: Kaip nutiko, kad kilo mintis apsilankyti projekte Maistas gali daugiau?

Giedrė: Kadangi pati esu visuomenės sveikatos priežiūros specialistė, dėstau mokiniams paskaitas apie sveiką mitybą, mitybos raciono pasirinkimą bei mitybos įtaką jauno žmogaus organizmui, kilo mintis, kad kiekvienas su maistu susijęs projektas pirmiausiai turėtų prasidėti nuo trumpos paskaitos ar seminaro sveikos mitybos arba maisto pasirinkimo tema, nes daugelis žmonių sveiką mitybą supranta siaurąja prasme. Jų įsivaizdavimu tai tik vaisių ir daržovių valgymas.

Puikiai žinau su kuo susiduria šio projekto dalyviai, nes pati buvau savanorė, pirmaisiais projekto gyvavimo metais. O taip pat kaip specialistė matau žinių trūkumą. Daugelis vaikų valgo net negalvodami. Jie nesusimąsto apie maisto būtinumą, o tiesiog patenkina savo norą valgyti ir valgo bet ką. Tad pagrindinė mano mintis ir idėja buvo supažindinti projekto dalyvius su sveika mityba plačiąja prasme.

 

A.: Kaip, tavo nuomone, paaiškintum projekto pavadinimą „Maistas gali daugiau“?

Giedrė: Maistas gali daugiau – paprasti du žodžiai, kuriuose užslėpta labai gili mintis. Jau nuo senų laikų žinoma, kad būtent maistas sukviesdavo šeimas susiburti. Manau tai puiki galimybė projekte dalyvaujančiam jaunimui susiburti, susirasti draugų, bendraminčių, taip pat ir praplėsti savo žinias apie maisto, valgymo kultūrą, tradicijas, išmėginti netradicinius patiekalus arba patiekalus, kurių namuose pasidalinti neturi galimybės. Šis projektas – tai ne tik maisto gaminimas, tačiau ir puiki priemonė praplėsti savo akiratį, papildyti žinias.

 

A.: Šiame projekte besisvečiuodama papasakojai apie sveiką mitybą. Kas yra svarbiausia, kokie pagrindiniai principai, norint sveikai maitintis?

Giedrė: Pagrindiniai mitybos principai yra trys:

Pirmas - saikingumas. Tai pagrindinis sveikos mitybos principas. Net ir būtina maisto medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, gali turėti neigiamą poveikį sveikatai.

Antras – įvairumas. Su maistu būtina gauti apie 40 maisto medžiagų. Reikia valgyti kuo įvairesnį maistą. Vartojant ir augalinius, ir gyvūninius maisto produktus bus patenkinami organizmo poreikiai šioms medžiagoms.   

Trečias - subalansuotumas. Tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis bei optimalus energijos kiekis maisto produktuose. Maisto medžiagų poreikis priklauso nuo žmogaus amžiaus, lyties, atliekamo darbo sunkumo. 

 

A.: Ką patartum jaunam žmogui, kuris nori pradėti sveikai maitintis? Kokie galėtų būti pirmieji žingsniai?

Giedrė: Pirmiausiai svarbu pasisemti kuo daugiau žinių apskritai apie mitybą, o tuomet tiesiog derinti maistą. Labai svarbu turėti savo dienos ritmą, būti fiziškai aktyviam ir nepamiršti vartoti pakankamą kiekį vandens. Turėti savo mitybos rėžimą (tam tikras, kasdien nekintančias valgymo valandas), nepamiršti valgyti 4-5 kartus per dieną. Vakare vengti „sunkaus“ maisto. Dieną pradėti nuo puodelio šiltos arbatos ir sočių pusryčių. Vengti maisto gaminto aliejuje.

 

A.: Kokie įspūdžiai iš viešnagės mūsų projekte?

Giedrė: Įspūdžiai patys geriausi! Labai džiaugiuosi jūsų iniciatyva jaunimui suteikti ne tik žinių apie maistą, tačiau ir išmokyti patiems tą maistą pasigaminti. Labai džiugu, jog ir projekto dalyviai – jauni žmonės, o tokie „užsidegę“ ir norintys gaminti!

 

A.: Kokį receptą atsinešei ir kodėl būtent tokį?

Giedrė: Tai ispaniškas patiekalas Paelja. Dėl ko būtent tokį? Dėl to, kad jis nesudėtingas, lengvai paruošiamas, dedami įvairūs tarpusavyje derantys maisto produktai. Gaminamas visus maisto produktus troškinant, dėl to yra sveikas.

 

A.: Kaip sekėsi būti Didžiuoju Šaukštu? (Didysis Šaukštas šiame projekte – žmogus, kuris „atsineša“ receptą ir vadovauja virtuvėje gaminimo komandai, aut.past.)

Giedrė: Puikiai! Labai nustebino projekto dalyvių iniciatyva ir noras padėti, noras gaminti. Tokiems darbštuoliams vadovauti virtuvėje buvo vienas malonumas! J

 

A.: Ką palinkėtum projekto dalyviams?

 Giedrė: „Pasiimti“ kiek galima daugiau! Kad visos žinios ir patirtis liktų dar ilgai! Kad suprastų maisto svarbą ir valgytų sveiką bei skanų maistą! Ir žinoma, kad būtų sveiki!

 

Akirmirkos iš projekto (vasaros ciklas):

virtuve0145.jpg (regular, 500x315)

 

virtuve0157.jpg (regular, 500x439)

 

virtuve0161.jpg (regular, 500x396)

(nuotraukos E. Makarsko)

Projekto viešnią Giedrę Vladičkaitę kalbino Almanė (Vietinių savanorių programos koordinatorė)